fredag 18 november 2011

Torsdagsträning

Så har vi då tränat lite igen. "Lite" är kanske fel ord för torsdagsträningen är faktiskt tre timmar lång.. kl 18:00 börjar vi och slutar kl 21:00. Det här är så bra för Malin. Hon lär sej att vänta, ha tålamod och uthållighet, (något jag inte lärde Seamus..). Burträningen har tydligt burit frukt. Ännu är det lite svårt att förstå att man bara får komma ut på kommando, men hon gillar faktiskt att leka 'springa ut och springa in i bur'. Så burleken har nog sitt rätta namn. Om jag lämnar henne för länge (enligt henne) i buren, börjar hon protestera med att tugga på tyget odyl. Men det som är så roligt är att när jag släpper ut henne, springer hon raka vägen in igen! På det här viset är det lätt att förlänga tiden att vara inne i buren på ett trevligt sätt. Alltid då och då får hon springa ut och in ett par gånger, och så blir det igen en lite längre tid inne i bur :)

När det gäller agilitys handlingsgrunder, circle work, är det möjligt att jag istället har lärt henne att gå fot. Lydnaden ligger tydligen i ryggmärgen på mej.. Så hon kan vackert gå på båda sidorna om mej, hålla kontakt, både på cirkelns insida och utsida. Längden på hennes koncentration är ännu något dålig så jag belönar henne snabbt. Ibland lär sej den här lilla 'kookin' nya saker med otrolig kvickhet. Springa planka, var en sådan sak. Jag vill inte ha henne att gå balansbommen ännu på långa tider, så jag lär henne att springa på en bomdel som är plant på marken. Efter några klick fattade hon galoppen och igår, när vi tränade det här för andra gången, sökte hon sej självmant till bomplankan, sprang över, stannade vid kontaktfältet där jag klickade och belönade. Duktig flicka!!

Sug mot hinder övningen har lite slagit bakåt. Problemet är att hon fattade så snabbt att bollen kom från mej, som var bakom henne, att hon nu stannar vi hoppbommens plats och väntar att bollen kommer flygande. Dålig timing från min sida! Så det här måste vi nu jobba med. På söndag skall vi träna igen och då får Hannah stå med leksaken i beredskap. Jag vill poängtera att jag inte vill locka Malin med leksak till andra sidan, det skulle vara enkelt! Men idee'n är att hon själv fattar vad hon gör för att få belöning. Dvs. klickertärningens grundprinciper ! Ha en skön helg alla läsare och träna flitigt med era vowsar :)

1 kommentar:

  1. Härligt att läsa om lilla Malin/ "farmor" Ulla, Bombis matte

    SvaraRadera