tisdag 1 november 2011

Förmiddags Agility

Beslöt mej för att göra kvällstur på jobbet och följa med Hannah och Qapra till Erttis agilityfält på förmiddagen. Ertti är vår lokala hundklubb där Hannah är medlem, och vilken hon också representerar på tävlingar. Det som är bra med Ertti är att deras fält är ett (ganska långt) stenkast från vårt hem.

Malin övade att hålla stående ställning (hon har väldigt tung rumppa..) och inte flytta på tassar. Hon kommer att stå i starten. Hon förstod nog snabbt att belöningen kom från att stå, men oj vad svårt det var att inte trampa med sina tassar. Att hålla sej till regeln "click for action and treat for postion" var svårt. Jag lyckades klicka för stillastående, men före belöningen blev levererad var en tass i luften eller så hade hon hunnit trampa :) Det här är viktigt, hon får inte flytta på en tass, för Malin kommer INTE att tjuvstarta, eller röra sej före hon får kommandot! :)

Vi tränade också lite circle work, som börjar löpa riktigt fint. Malin älskar bollar och pipleksaker, som jag mest har använt till belöning när hon skall ha fart. Hon har en favoritboll, en mjuk läderaktig, ganska stor boll som är fylld med skumgummi. Den har hon svårt att byta ut med nåt annat, men annars börjar hon ganska bra förstå att komma tillbaka med leksaken. Det har jag övat med två bollar, så fort hon vänder mot mej med boll i munnen, slänger jag den andra till henne i motsatt riktning. Här är det faktiskt viktigt att båda bollarna har samma "värde".

Vi började också med något nytt, nämligen "sug mot hinder" övning. Med den här övningen lär sej hunden att söka sej självmant mot hinder. Jag satt upp två hinder "vingar" utan ribba, lite närmare än om ribban skulle ha varit på plats, bara för att Malin skulle förstå att hon gick genom något. Sedan väntade jag ut henne. Eftersom vi har tränat mycket kontakt stod hon bara och stirrade på mej eller hoppade efter bollarna i min hand. Men första ögonkastet mot mellanrummet och bollen flög iväg, så att hon sprang mellan vingarna. Det här gjorde vi några gånger, titta mot mellanrummet och bollen landar på andra sidan. På torsdag fortsätter agilityövningarna :)

1 kommentar:

  1. Ni är duktiga ni :)
    Piraten har bara fått testa agilitytunnlar ännu,men å andra sidan har han redan börjat med spårträning.
    Jag tänkte fråga om du har någon mailadress för jag tänkte skriva till dig,men vil inte skriva det jag tänkte här på bloggen.
    /Fia + Pirat

    SvaraRadera