fredag 11 november 2011

Mudly Malinator, går på alla gator...

Tiden går snabbt, Malin växer och lär sej. Livet med hundarna, katterna, och förstås de tvåbenta i familjen, är bra. Seamus och Qapra godkänner henne allt mer hela tiden. Qapra, som alltid varit den mera lekfulla, försöker leka med henne, och det vill Malin mycket gärna. Lite hindrar kommunikations svårigheterna ännu och storleks skillnaden också! Seamus, vår morfar, bryr sej inte så mycket om henne. Men han låter henne komma redan relativt nära, tex på natten då vi sover. Men om Malin skulle vela ha honom som en värmande skön kudde, får hon nog tänka om. Då får hon ta mej i stället, vilket hon också gör. Att sova med en liten valpdoftande corgi, fast i ansiktet, hör nog till livets höjdpunkter :)

Malin släpar ganska mycket med fötterna när hon går. Det här tycks vara ett ganska vanligt corgi fenomen, såg att det har diskuterats om det på finska forumet. Jag hoppas att det är något övergående. Hon rör sej nog annars bra och gärna, tycker jag. Vi går ganska få koppelpromenader på asfalt, mest går hon i skog både fritt och i koppel, och så leker hon mycket med Remu. Malin äter ännu Acanas valpfoder för små raser. Två ggr om dagen ger jag det och på kvällen får hon rå mat tillsammans med de vuxna hundarna. Jag ger mycket små portioner (ca 20 gram) för hon får ganska mycket i sej under våra träningstillfällen. När vi tränar får hon hjärta, njure eller tunga. Jag undrar hur mycket protein de här innehåller? Lite orolig är man ju alltid för att göra fel, ge för mycket eller för lite av något.. än så länge ser hennes ben nog fina ut :)

Som alla kär barn har också Malin redan många namn. Här är några: Mudly (alltid lerig efter skogslänk), Malinator (dvs terminator), Mumbo (nej Dumbo?) och Mappe (Seamus är Snuppe, Qapra Ippe)..

Imorgon blir det en lång dag för oss alla. Vi (collieföreningen) ordnar agilitydag där vi jobbar hela dagen. Malin skall sköta kafeteriet :)

2 kommentarer:

  1. Jag är så van vid corgigångstilar så jag har inte tänkt på om Piraten också släpar på tassarna. Ett vet jag iaf och det är om liten Pirat skulle sköta en kafeteria skulle det inte finnas några kakor kvar att sälja. Han är 16 v och redan HELT BEASATT av mat den killen.

    SvaraRadera
  2. Vår kille släpade också tassarna mkt när han var liten, det sades då att det skulle vara så. Nu släpar han dem mindre men lite corgistil har han i alla fall när han går.
    Näe jag tror inte min kille heller skulle klara av att sköta en cafeteria, han skulle nog länsa den på samtliga goda mackor och kakor som han kom åt.

    SvaraRadera