tisdag 15 november 2011

7 kg, tandlös och rumsren!

7 kg väger min Malinator, om det är mycket eller lite vet jag inte?? Hur mycket väger brorsan? Uppfödar-Viveka menade att Malin är liten för sin ras, mamma Aylen är inte heller så stor. När Malin föddes var hon liten och svag, men visade sej vara en överlevare. Vilket är lätt att förstå när man lär känna henne.

Tänderna har lossnat på henne, flera framtänder och en kindtand. Hon är en frenetisk tuggare så knappast blir det problem med tänder som sitter fast. Så leker vi också mycket draglekar, och då kommer vi till en av mina evighetsfrågor... Hur bra är det att leka draglekar när hunden har babytänder/byter tänder? Som mycket annat här i världen ändras ju åsikter om det ena med det andra i hundvärlden hela tiden. Jag kommer bra ihåg när det sades att aldrig mera ben till hunden! Sedan kom BARF och våra kortisar åt ben i ca 5-6 år. Slutade ge pga matsmältningsproblem, nu får de ben i mald form. Så jo, personligen anser jag att hela ben inte är det bästa för hunden. Jag tror inte jag kommer att våga ge hönsvingar odyl till Malin någonsin, hört så många skräckhistorier om hundar det gått dåligt för. Stora ben kan hon få, och när jag byter till att ge enbart rå mat, får hon också ben i mald form.

Man kan faktiskt säga att Malin är rumsren! Hon kissar inte på natten, och på morgonen hinner hon äta morgonmål, utan att kissa, före vi går ut. Hon är fantastisk på att hålla sej. De få gånger hon kissade inne var det oftast på något mindre lämpligt, tex hundbädd eller något annat som var på golvet. Tror Piraten hade liknande ideér? :)

1 kommentar:

  1. Piraten väger 8,6 kg. Han har inte börjat växla tänder ännu och är inte på gång med det heller. Jag vågar inte säga att Piraten är rumsren ännu. Han har dock inte kissat inne på 5 dagar,men jag passar på honom fortfarande och går ut ofta med honom.

    SvaraRadera