onsdag 9 maj 2012

Vi njuter i majväder

Jag har gått med i KKK. Det här är inte ku klux klan utan "Kirkkonummen kennnelkerho", Kyrkslätts egen hundklubb. Masaby, där vi bor, (en by inne i Kyrkslätts kommun) har också en egen klubb; Ertti. Hannah representerar Ertti på tävlingar men jag beslöt mej för KKK, som är en större klubb och mera tävlingsinriktad. KKK har dessutom en egen agilityhall, som vi hoppeligen nästa vinter får träna i. För tillfället rymms vi inte med i någon grupp, varken agility eller lydnad. Men det stör mej inte, jag har inte så stort behov att vara med i grupp för skolningens skull, enbart störningen, och det hinner vi med. I agility behövs förstås hindren, därför hoppas jag att vi i höst antingen kommer med i en grupp, eller får tillstånd att träna i hallen på allmän tid.
Gårdagens lydnadsträning var ok. Vi tränade på KKK:s lilla uteplan och ibland var störningen (nån hund som var för nära) för stor för att Malin kunde koncentrera sej. Då avbröt jag träningen och fortsatte efter en stund med nåt annat. Träningen kändes lite splittrad därför men annars var jag nöjd. I synnerhet med apporten! Tydligen hade jag lyckats "klicka" rätt (i det här fallet använder jag inte klicker, utan ordet "bra") för Malin höll i apporten en bråkdel av en sekund längre än på förra träningspasset och inget tugg förekom! Det var superfint och därför tog jag inte många repetitioner. För tillfället övar jag alltid apporten i början av träninspasset, när hon är full med energi, för jag vill bygga in rätt stressnivå i momentet. Det här kan förstås också ha sin orsak till att hon började tugga. Det skall bli intressant att se hur det går nästa gång :)
Men det blir inte idag för idag skall det tränas utställning (!!!) med en bunt "misbehaving corgis" :D Det skall bli riktigt roligt. Hannah tar kameran med och Malins boyfriend Remu kommer också! Vädret är för tillfället alldeles fantastiskt. Vad mera kan man begära, hundar, underbart majväder, kaffe och trevligt sällskap :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar