måndag 28 maj 2012

canis Malin

Då är jag och Malin godkända Canis klickertränare :) Slutprovet klarade hon galant, det var inte så krävande som jag trott. Vi fortsatte helgen med baklängeskedjning. För att kedjan skall vara stabil skall hunden ha flyt och stimuluskontroll på beteenden som hör till kedjan. Malin har somliga beteenden starka, men inte direkt flyt på dem, och verkligen inte under stimuluskontroll. Men vi lyckades få en kedja relativt skaplig. Den såg ut såhär: springa till target, lägga sej, inkallning med handtarget. Så vi hade något som nästan såg ut som inkallning med ligg. Vädret var varmt och det tärde förstås både på hundägare och hundar. Malins energi räckte längst av alla våra åtta hundar (inget konstigt där....:D) men hon var tydligt trött söndag eftermiddag och det syntes nog i hennes utförande. Nu är det då sluttränat med canis-gruppen och det är synd :( Vi trivdes mycket bra och det var en väldigt bra erfarenhet för Malin; övernattningar på främmande ställen med främmande hundar och miljöträning med hästar, getter och hennes bästa kompisar; åsnor.
Nu när det här delmålet är avklarat kan man planera följande. Så då jag kom till jobb var första saken jag gjorde att beställa lydnadsprovsreglerna och tälvingsböcker för lydnad och agility. Med agilityn ligger vi ännu lågt, jag vill röntga henne före jag vågar börja träna på allvar, så därför blir det mera lydnad. Kanske jag också borde köpa en träningsdagbok. Jag gillar att vara noggrann med träningen och att hålla dagbok är väldigt nyttigt. Så sommarens mål är att träna ordentligt :) Jag hoppas att ännu komma med på ett lydnadsveckoslut, eller möjligen agility, eftersom Eva Bertilsson & Emelie Johnson Vegh har en tre-dagars kurs här riktigt nära oss i juli-augusti skiftet... Jag väntar på bilder som mina träningskompisar tog på helgen. Bilden ovan är gammal, det är Malin och Remu. Jag måste sätta in bilder mellan varje stycke då jag inte får styckeindelning...? Antagligen fråga om någon inställning jag borde ändra...

2 kommentarer:

  1. Vad roligt, grattis till Canis hunden!!!
    Gissa om jag blir avundsjuk när jag läser allt roligt ni har framför er i sommar. Piraten opereras på torsdag så hela vår sommar blir en lång rehabilitering.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Jo, men det viktigaste är att Piraten blir frisk.

    SvaraRadera