fredag 4 maj 2012

Malin mullvad

Om tre veckor skall jag och min mullvad kunna visa upp en massa grundfärdigheter på canis klickertränarutbildnings slutprov! Nu blev det panik... Följande färdigheter är ännu såååå inte tillräckligt tränade; inkallning från sitt på kommando (LP1), 20 meter fritt följ med en vändning, backa intill vägg, också i vinkel (!! paniken stiger..), hålla fast apport i fem sekunder och bli liggande i 1 minut med förare på 20 meter. Hah! skall man skratta eller gråta... Det som känns mest jäkligt är att jag skulle verkligen vela göra de här ordentligt men nu känns det som om jag måste skynda, och då kan det inte bli bra.. Så jag får inte skynda, för bra måste det bli, eftersom jag ogillar starkt att gå tillbaka i träningen! Tränas måste det alltså nästan varje dag, så nu ser jag hur bra Malin tål hårdträning... Mullvad är hon för att hon skall hela tiden gräva hål i marken, böka och gräva upp rötter och blomlökar. På agilityfältet gräver hon också gropar genast det blir trist och ingenting händer. Hon skulle också kunna vara ett tryffelsvin eller Timon, från Timon och Pumba. Deras mat bestod av skalbaggar och maskar, vilket Malin också gillar...

3 kommentarer:

  1. Hon är urgullig och kan säkert mkt mer än du tror! Lycka till från Fia och hennes obildade bror Piraten.

    SvaraRadera
  2. Hur går det med apporten? Pirat hämtar den glatt ,men vägrar att hålla den längre än 2 sek när han sitter ner. Jag vet inte hur jag ska gå vidare. Jag vill INTE hålla ihop käken på honom och tvinag honom utan jag vill att han själv ska komma på att han ska hålla den tills "klicket kommer"

    SvaraRadera
  3. Jo, apporten är svår! Vi har inte kommit längre än att försöka sitta med apport i mun och jag håller i den hela tiden. Om jag släpper trillar den nog genast ut. Dessutom fick vi idag problem med att det var roligt att tugga på den! Så nu får jag vara mycket nogrann (heh), klicka när hon biter fast, före hon börjar tugga! och höja långsamt tiden hon skall bita och hålla hårt fast, inte lätt....

    SvaraRadera