måndag 14 maj 2012

Utställningsträning, lydnad och agility

Nu när jag har anmält Malin till hennes första utställning, lönar det sej säkert att öva lite på det också. Det gjorde vi förra söndag och det gick faktiskt riktigt bra. Det enda problemet är att jag inte är någon handler :) Malin kan nog allt som behövs; att stå på skrangliga bord, springa med andra hundar och låta främmande skrämmande typer vara närgångna. Så det är med gott mod vi far på specialutställningen den 9.6.
För övrigt har vi hållit oss till de mera viktiga träningarna. På lördag lydnad och söndag agility. Lydnaden gör hela tiden små babystep framåt, precis som det ska vara. Ibland blir det större hopp, som tex med apporten. Hon hade så svårt att förstå den i början att jag redan satte mej in i att det här kommer vi att träna väldigt sakta men säkert in. Sen plötsligt bara förstod hon att hon inte skulle tugga på apporten, och nu håller hon hårt och fint. Tiden är verkligen inte lång och jag håller själv i den hela tiden (då känner jag också att hennes grepp är stadigt), men ett tydligt litet språng framåt i inlärningen.
I agilityn tränade vi bakombyten. En mycket nyttig övning som visade sej vara lite knepig. Ibland har Malin väldig sug mot hindren men ibland tittar hon mest på mej och leksakerna. På söndag var det en "tittar på leksaker" dag så träningen var lite trög. Men den sista banan, som bestod av hela tre hinder, gick riktigt bra. Jag tror Malin får mera drive sen när hon verkligen kan börja hoppa. För de flesta hundarna är agility i sej självt belönande, för hoppandets skull. För tillfället fattas den här tillfredställelsen för henne, så jag antar att det är därför hon är lite leksaksfixerad.
Alla bilder tagna av Hannah.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar