onsdag 30 maj 2012

Malins värsta (o)vana

Något har jag lärt mej om corgins lynne; stark vilja. Malins mat-tider spårade ut redan för en tid sedan. Vid ett halvt års ålder då hon började få mat två gånger om dagen. Då ansåg lilla fröken att morgonmålet skulle komma tidigt, ca 4-5-tiden. Det var ok tyckte jag, då blev det ca 6 h mellan målen, så jag steg upp när hon kom och "anmälde" sin hunger, och gick tillbaka och lägga mej efter det. Ge aldrig efter för en cardigan. Morgonmålet skulle serveras allt tidigare och tidigare, det blev ca 1-2-tiden på natten. Jo, jag försökte ignorera hennes kommenderande men problemet var våra grannar! De var inte så glada att höra hundskall på natten, de är annars också så snabba med att knacka i väggen, om de blir irriterade på våra hundar som kan skälla då och då. Så jag kunde inte göra något annat än att ge henne maten. Nu är då matschemat rubbat så att morgonmålet har blivit kvällsmål, hon får det ganska sent, just före jag går och lägger mej. Så nu skulle man tro att hon sover snällt och lugnt hela natten, men nej... ser ut som om vanan nu är inlärd för hon fortsätter med samma beteende fast hon inte borde vara hungrig!! Hon väcker mej ca kl 12-1 med att klappra tänder, snappa och bita i luften (är det här ngt typiskt corgit?), puffar med nosen i mitt ansikte och förstås, skäller, om jag inte stiger upp. När jag stiger upp och frågar vad hon vill springer hon till köket! *suck* problemkooki... Jag borde få vårt rum ljudisolerat då skulle jag få det här bort på 3-4 nätter.. Har nån någon smartare ideé?

1 kommentar:

  1. Välkommen till corgivärlden. Det gäller hela tiden att vara envisare än en corgi och att aldrig låta dom bestämma. Piraten är den mest envisa hund jag någonsin träffat. Ge henne inte maten!!! Kanske gapas i början (låna ett hus) men vad du än gör; ge henne inte maten!!!

    SvaraRadera