måndag 30 juli 2012

Söndagar är jobbiga...

..då matte tränger in all träning på samma dag. Vi började dagen med ett blodspår. Hundens nos är nog något alldeles otrolig! Den här gången valde jag en skog med lite undervegetation. Jag ville se om Malin spårar med nosen närmare marken, något jag har sett henne, och önskar, att hon skulle göra! Det blev ca 20 meter, en vinkel i 90 grader och sedan ca 30 m över ett mossigt berg. När spåret hade stått i ca 1 h kom den första regnskuren, efter det ett lite uppehåll men sedan öste det ner ordentligt. Ok, spåret sköljs bort, tänkte jag, det här blir svårt. Regnet slutade inte så när det gått ca 2 h beslöt jag för att se hur Malin klarar ultimata förhållanden. Det regnade ännu när vi kom fram så vi var rätt så blöta... Malin hittade spåret snabbt och självständigt. Hon spårade bra ca 10 m men vek sedan av så jag måste hålla in henne. Hon tog upp spåret på nytt och spårade fint ända till slut, där vi förskräckt konstaterade att hennes ben var borta! Jag hade gömt det under granris så ingen människa kunde ha hittat det. Men tur, det var inte långt ifrån, någon hade flyttat på det. En räv, hund, kråka? Vet inte, men det kunde ha varit orsaken till att Malin vek av blodspåret och tog upp "tjuvens" spår istället. Vad beträffar hennes stil, var den likadan, dvs hon spårar med nosen högt. Tack o lov slutade regnet väldigt passligt så Malin fick smaska sitt ben i vackert väder :)
På eftermiddagen gymppade hon. Tassen upp, tassen ner. Vi har fyra övningar som fysioterapeuten gav oss och de skall göras varannan dag. En av övningarna tycker hon väldigt mycket om, de andra, inte sååå mycket... Vi borde dessutom öka på tasslyftningarna stegvis så de blir minsann inte mindre tråkigt för henne. Men i veckan gjorde jag en bra investering; en balansboll, och Malin gillar den! Hon klättrar lätt upp på den men oj vad benen darrar, inte lätt att hålla balansen! Lovar att sätta en bild eller video med Malin på "ägget", som det mest liknar.
Kvällen kom med agilityträning. Malins löptid är nästan slut. Det har slutat droppa flera dagar sen men dofterna är ännu starka, enligt Seamus ivarjefall. Men vi orkar inte mera ha paus, så jag beslöt mej för att ta en lätt träning sist av alla. Vädret var varmt och kvavt, åskigt, så träningen blev kort. Säkert var det både värmen och den långa dagen som gjorde att Malin inte var så snabb och aktiv, men det vi gjorde var ok. Om två veckor börjar agilityn på "allvar", träningar i hallen och hoppteknik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar